Millenials vs Generatie Z
Eerder schreef ik de blog “Verschillende generaties vragen om een verschillende aanpak” waarin ik de vijf verschillende generaties op de werkvloer beschreef. Hierin werd duidelijk dat elke generatie zijn eigen behoeftes, waardes en uitdagingen heeft. Waarbij ik al benoemde dat ik vooral de laatste twee generaties Generatie Y (de Millennials) en Generatie Z steeds vaker tegenkom in mijn praktijk. In deze blog wil ik hier specifiek op ingaan en zal ik toelichten waarom juist onder deze twee generaties een grote gevoeligheid bestaat voor zowel een burn-out als een bore-out.
Even kort, wie waren ook alweer de generatie Millennials en de Generatie Z?
Generatie Millenials:
Deze mensen zijn geboren zijn tussen 1986 en 2000. De millennials ofwel de generatie Y of Gen Y genoemd, zijn geboren in een digitale wereld. Millennials weten hoe ze hiermee moeten omgaan en hebben de digitale revolutie met de komst van de smartphone meegemaakt. Maar zij kennen nog de periode dat de smartphone nog niet dominerend was. Zij gingen nog aanbellen bij vriendjes en vriendinnetjes (op de basisschool) om te vragen of zij konden spelen. Zij weten nog dat ze ergens stonden zonder telefoon of dat ouders in een telefooncel op vakantie het thuisfront belden. Maar ze zijn in hun tienerjaren steeds meer gewend geraakt aan het feit dat alle informatie binnen handbereik is. Hierdoor is lezen of langere tijd hun aandacht ergens bijhouden al lastiger. Door de snelheid van informatie via hun telefoon en dat alles binnen handbereik is, ervaren zij ook veel keuzes. Met de komst van social media en het afspiegelen van het perfecte plaatje zijn zij gevoelig geraakt voor perfectie. In een wereld waarin alles al eens eerder bedacht en gedaan is, vinden zij het belangrijk zichzelf te onderscheiden. Millennials willen graag speciaal zijn, zichzelf gehoord voelen en iets kunnen bijdragen aan de wereld. Millennials zijn prestatiegericht. Zij kwamen op de arbeidsmarkt toen de verwachtingen van organisaties torenhoog waren waardoor zij de lat om te presteren voor zichzelf nog hoger legden. Ouders hebben hen opgevoed met het idee dat alles mogelijk is, zolang je maar je best doet. Dit kan in sommige gevallen ook tegen hen kan werken, wanneer de druk te hoog wordt. Millennials vinden zelfontplooiing belangrijk en willen graag inspraak hebben. Ze weten hoe ze zichzelf moeten presenteren, zijn proactief maar ook bewust van hun omgeving. Millennials worden ook wel gezien als de grenzeloze generatie, voor corona was alles mogelijk. Van studie tot wereldreis.
Generatie Z
Dit is de nieuwste generatie op de werkvloer welke geboren is tussen 2001 en 2015. Generatie Z, Gen Z, Digital Naves ofwel iGeneration. Dit is de generatie die zichzelf geen wereld zonder social media of smartphone kan herinneren. Waar de millennials nog kunnen herinneren dat je aanbelde om te spelen bij een vriendje, hebben zij hier geen herinnering meer aan. Zij groeiden op met een telefoon of tablet in hun hand. Zelfs vanuit school was het gebruik van een smartphone voor hun noodzakelijk (denk aan klasse-appjes, huiswerk etc.). Zowel sociale communicatie als informatieve informatie is verbonden met hun telefoon. Werkelijk alle communicatie verloopt via dit medium. Alles komt met hoge snelheid bij hen binnen en alles is altijd en overal beschikbaar en online. Dit is ook de reden waardoor generatie Z altijd aanstaat en niet snel verzadigd is. Zij hebben moeite om bij zichzelf te komen, kunnen moeilijk ontspannen en zijn altijd aan het multitasken. Generatie Z weet ook niet wie ze zijn zonder telefoon omdat ze deze periode simpelweg niet kennen. Waar voor alle andere generaties nog twee werkelijkheden zijn, de tastbare en de digitale werkelijkheid, ervaren zij er één. Alles loopt samen via de digitale wereld. Zij pakken moeiteloos hun telefoon tijdens de uitvoering van allerlei taken waardoor zij nooit uitstaan. Zij groeien op in een wereld waarin hard werken niet altijd meer nodig is. Je kunt ook rijk worden door te vloggen of elke dag je koffie te posten op instagram of filmpjes te maken via tiktok. Hun grootste idolen adoreren ze niet met een poster boven hun bed maar door hen te volgen op social media. Waardoor wereldgrenzen ook steeds meer vervagen. Zij zijn ook opgegroeid in een onzekere wereld met dreiging van terreur en de komst van corona. Mede hierdoor denken veel generatie Z’ers na over wereldproblematiek en welke rol zij hierin kunnen vervullen. Zij kunnen goed sparen omdat geld voor hen vrijheid is. Ze zijn zich wel bewust van de effecten van de klimaatverandering en streven naar een gezondere wereld. Ze hebben een moeilijke start gemaakt met de corona periode aan de start van hun studie of werkende leven, waardoor zij ook eenzaamheid kennen. Omdat er veel niet kon, lijken zij nu ook tijd in te willen halen en is beleving voor deze generatie erg belangrijk. Door de korte spanningsboog zijn ze snel verveeld en haken ze snel af. Ze denken vanuit zichzelf en persoonlijke ontwikkeling waardoor bedrijfsdoelen soms ondergeschikt lijken. Ook de manier waarop zij zich presenteren is aanzienlijk anders en hier maken zij zich er soms gemakkelijk vanaf. Omdat ze zien dat geld verdienen op simpelere manieren ook een optie is, is de werkethos niet altijd heel erg hoog. Maar de lat voor eigen functioneren leggen ze juist weer wel hoog. Generatie Z is ook veel bezig met sparen in plaats van uitgeven. Zij zijn zich ervan bewust dat op latere leeftijd met pensioen gaan lastig gaat worden en ze willen hun werkzame leven ook vrijer inrichten.
Cijfers: De laatste jaren is het aantal jongeren met een burn-out wereldwijd toegenomen. Een groeiend aantal jonge werknemers is opgebrand, voelt zich niet productief en is mentaal minder betrokken. En dat al in een vroeg stadium van hun carrière.
Jaarlijks ervaart 17% van het totaal aantal werkende mensen in Nederland burn-out klachten en symptomen. De huidige werkzame beroepsbevolking bestaat uit ca. 8,3 miljoen mensen, dit betekent dat circa 1,3 miljoen mensen te maken hebben met burn-out gerelateerde klachten. Dit is veel.
Maar het percentage onder de Generatie Y en Z, ligt nog vele malen hoger. 46% geeft aan te worstelen met het evenwicht tussen werk en privé en ze ervaren stressklachten. Met deze cijfers kunnen we misschien wel spreken over een serieuze ‘burn-out’ generatie, waarbij het de vraag is hoeveel van dit percentage burn-out gerelateerd is en hoeveel van dit percentage bore-out. Mijn ervaring is dat dit ongeveer 50/50 is. Reden voor werkgevers om deze groep beter te leren begrijpen maar ook in te spelen op wat zij nodig hebben. Alleen dan kunnen zij tegemoet komen aan hun behoeften. Een evenwichtige verdeling tussen verschillende generaties op de werkvloer is noodzakelijk voor het toekomstperspectief van het bedrijf, waardoor investering in ‘generatie-denken’ noodzakelijk is.
Maar waarom zie ik in de praktijk een groeiend aantal mensen van de generatie Y en de generatie Z in de praktijk? Er zijn verschillende redenen waarom juist deze groep bovengemiddeld veel stress ervaart. Ze groeiden namelijk op met digitale technologie, maar leerden niet hoe daar mee om te gaan. Hoe ze schermtijd konden beperken en met welke marge het gezond is ‘aan te staan’. Zij zijn de generatie die dit gaat ontdekken maar dus ook tegen de lamp lopen wanneer dit niet lukt. Naast alle digitale mogelijkheden, kennen zij ook veel keuzestress en zijn hun verwachtingen vaak (onrealistisch) hoog. Deze twee generaties zijn opgegroeid met het idee dat ze leven in vrijheid en alles kunnen doen om hun dromen waar te maken. Als je maar je best doet en de juiste keuzes maakt, dan bereik je wat je wilt. Omdat ze individualistisch zijn opgegroeid vergelijken ze zich bovendien voortdurend met anderen die het beter doen. Sociale media welke een vertekend positief beeld van anderen weergeven, versterken het gevoel ‘van tekort schieten’. Wanneer het leven niet aan de verwachtingen voldoet, is de teleurstelling groot. Vanuit het idee, dat je je eigen succes kunt bepalen, hebben zij het gevoel dat wanneer zij ‘falen’, zij dit ook zelf in de hand hebben gehad. Door de verschillende lockdowns zijn ze op zichzelf aangewezen geweest maar hebben ze ook nog hogere doelen kunnen bepalen. Nu de wereld weer open is, ervaren velen dat zij nog een sociale inhaalslag moeten maken, wat de druk op alles wat ze willen en moeten vergroot. Er is een drang om te bereiken dat ze financieel onafhankelijk worden maar wat ook direct geluk oplevert. Ook deze combinatie is in veel gevallen niet haalbaar. Deze generaties zijn o.a. door de komst van de smartphone gewend om continu gelukshormonen aan te maken. Wat social mediagebruik natuurlijk ook verslavend maakt. Waar eerdere generaties gewend waren om zich af en toe te vervelen, of te dealen met ongemak, worden deze twee generaties hier juist heel erg ongemakkelijk van. En veel situaties in het leven vragen om geduld. Dit is iets waar zij niet altijd goed mee kunnen dealen. Een periode van ‘rust’ wakkert vaak onrustige levensvragen aan, waar zij op hun beurt het liefst direct antwoord op vinden. Sporten, sociale contacten, financiële stabiliteit, een sterke visie op de wereld en hoe deze beter zou kunnen, meedoen in het social mediageweld en daarnaast het liefst de leukste baan met de juiste vrijheden hebben, is een combinatie die voor weinig mensen is weggelegd. En dus snel resulteert in ongemak, lusteloosheid en levensvraagstukken.
Naast de overbelasting kennen deze twee generaties ook onderbelasting. Zij hebben voldoende prikkels, uitdaging en doorgroeimogelijkheden nodig om goed te kunnen functioneren. Missen zij deze in hun huidige baan, dan kunnen zij hierdoor ook snel klachten ontwikkelen. Juist deze groep wil gezien worden, verschil maken maar ook op een juiste manier aangemoedigd en begeleid worden tijdens hun werkzame leven. Wil je meer weten over wat een bore-out inhoudt en hoe je deze zou kunnen voorkomen of hiervan herstellen? Lees dan hier en hier verder.
Om deze jongvolwassenen aan het werk te houden en mentaal fit op jouw werkvloer te hebben, is het belangrijk om hen tegemoet te komen in hun behoeften. Deze twee generaties hebben meer dan ooit nodig dat werk en privé goed gecombineerd kunnen worden. Zeker omdat het privéleven al vroeg bestaat uit verplichtingen en verwachtingen. Het als bedrijf investeren en mentale gezondheid centraal zetten, trekt deze generatie aan, wat kansen biedt voor de toekomst. Dus probeer een werkritme aan te bieden waarin zowel ruimte is voor werk, ontwikkeling maar ook de combinatie met de juiste ‘ontspanning’. Werk moet immers energie geven, niet nemen.
Succes!